Wat is de boete voor woon-werkverkeer met een oldtimer?

Oldtimers zijn geliefd om hun nostalgische waarde en worden vaak ingezet voor recreatief gebruik. In België zijn voertuigen ouder dan 25 jaar (en binnenkort 30 jaar) vaak ingeschreven met een O-plaat (oldtimerplaat). Deze kentekenplaat biedt voordelen, zoals een lagere verkeersbelasting en vrijstelling van de jaarlijkse keuring. Er gelden echter strikte beperkingen: een oldtimer mag niet worden gebruikt voor dagelijks woon-werkverkeer of andere commerciële doeleinden. Maar wat gebeurt er als je je oldtimer toch gebruikt voor woon-werkverkeer? In dit artikel leggen we uit wat de boetes zijn, en wat de risico’s zijn als je met een O-plaat rijdt voor doeleinden waarvoor dit niet is toegestaan.

Tabel: Voorbeelden van boetes voor gebruik van een O-plaat voor woon-werkverkeer

SituatieBoeteBeschrijving
Eenmalige betrapping door politie€116Overtreding van 2de graad, onmiddellijke inning.
Herhaald gebruik en betrappingTot €2.000 + opcentiemenOvertreding kan leiden tot zwaardere sancties.
Onverzekerd rijden bij ongeval tijdens woon-werkverkeerTot tienduizenden euro’sVerzekering kan zich tegen je keren bij ongevallen.

Gebruik van een O-plaat: regels en beperkingen

Een voertuig met een O-plaat is bedoeld voor occasioneel gebruik, zoals recreatieve ritten, deelname aan oldtimerevenementen of ritten naar de garage. Het dagelijks gebruiken van een oldtimer voor woon-werkverkeer is wettelijk niet toegestaan. Het is belangrijk om te weten dat rijden met een O-plaat voor woon-werkverkeer als inschrijvingsfraude wordt beschouwd, omdat je bewust een voertuig voor andere doeleinden gebruikt dan waarvoor het is ingeschreven.

De gevolgen van betrapping kunnen ernstig zijn, zowel op juridisch als financieel vlak.

Boetes voor woon-werkverkeer met een O-plaat

De sancties voor het verkeerd gebruik van een voertuig met een O-plaat variëren afhankelijk van de omstandigheden.

  1. Overtreding van 2de graad – €116 onmiddellijke inning
    • Als je wordt betrapt op het gebruik van je oldtimer voor woon-werkverkeer, kan dit worden gezien als een overtreding van de 2de graad. Hierbij kan de politie je ter plaatse een boete geven van €116 voor een onmiddellijke inning.
  2. Gerechtelijke procedure – Tot €2.000 + opcentiemen
    • Als je in de rechtbank belandt, kan de boete flink oplopen. De rechter kan je een boete opleggen tot €2.000, vermeerderd met opcentiemen, waardoor de totale boete kan oplopen tot wel €3.000. In ernstige gevallen kunnen ze de kentekenplaat in beslag nemen en het voertuig immobiliseren.
  3. Onverzekerd rijden en bijbehorende risico’s
    • Een ander groot risico is dat je verzekering mogelijk niet dekt als je oldtimer wordt gebruikt voor niet-toegestane doeleinden, zoals woon-werkverkeer. Mocht je een ongeval veroorzaken, dan kan de verzekering zich tegen je keren, waardoor je persoonlijk aansprakelijk wordt voor de schade. Dit kan leiden tot tienduizenden euro’s aan schadevergoedingen bij ernstige ongevallen, vooral als er gewonden bij betrokken zijn.

Verzekeringsrisico’s bij het verkeerd gebruik van een O-plaat

Verzekeringsmaatschappijen bieden meestal speciale oldtimerverzekeringen aan voor voertuigen met een O-plaat. Deze verzekeringen dekken echter doorgaans geen ritten voor dagelijks gebruik, zoals woon-werkverkeer. Sommige verzekeringspolissen bieden nog steeds dekking voor oldtimers, maar dit kan leiden tot verwarring omdat het gebruik van een O-plaat voor dergelijke doeleinden nog steeds verboden is.

Als je met je oldtimer een ongeval veroorzaakt tijdens woon-werkverkeer, en de politie stelt vast dat je niet verzekerd bent voor deze rit, kan dit leiden tot ernstige juridische gevolgen. Dit risico is groot, omdat de verzekeraar de schade kan verhalen op jou als bestuurder, vooral wanneer het om letselschade gaat.

Hoe kan de politie woon-werkverkeer met een O-plaat vaststellen?

Hoewel het op het eerste gezicht moeilijk lijkt voor de politie om vast te stellen of iemand met een O-plaat woon-werkverkeer rijdt, kan dit bijvoorbeeld gebeuren bij een ongeval tijdens werktijd, of door middel van ANPR-camera’s (automatische nummerplaatherkenning) die in steden zoals Mechelen veel worden gebruikt. Als de camera’s merken dat je dagelijks op dezelfde route rijdt tijdens de spits, kan dit een signaal zijn voor de autoriteiten om verder onderzoek te doen.

Daarnaast kan een verzekeringsmaatschappij, bij een ongeval dat plaatsvindt tijdens werktijd, automatisch een onderzoek starten om vast te stellen of je de wagen voor woon-werkverkeer gebruikt. Dit onderzoek kan tot verdere juridische en financiële problemen leiden.

Conclusie

Het is belangrijk om de regels rond het gebruik van een oldtimer met een O-plaat te respecteren. Hoewel het verleidelijk kan zijn om de wagen ook voor woon-werkverkeer te gebruiken, kan dit leiden tot zware boetes en grote financiële gevolgen, zeker als je betrokken raakt bij een ongeval. Zorg er altijd voor dat je de wetgeving en de beperkingen rond de O-plaat kent om onaangename verrassingen te voorkomen.


Disclaimer:
De informatie in dit artikel is uitsluitend bedoeld voor algemene informatieve doeleinden en vormt geen juridisch advies. Wij raden aan om contact op te nemen met een juridisch of financieel adviseur voor specifieke situaties met betrekking tot het gebruik van een oldtimer en O-platen. Vergelijkeninbelgie.be is niet verantwoordelijk voor eventuele schade of juridische gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de informatie in dit artikel.

Laat een reactie achter

Scroll naar boven